Läs senaste bloggposten "Jag tror minsann att du är en Heroe!" av Sofie Gustafsson 1399
KONTAKTA OSS PÅ:
info@100dagarmedJesus.se

FACEBOOK:

Frågor om äktenskap och skillsmässa

3 april

Mark 10:8-11 , Jesus pratar till vem som helst här , universiellt , för kristna som icke kristna.
Jag ser att detta är ngt som kristna bryter.

Kor 7:10 - 11(Ett tydlig bud från Jesus)
(Vi går emot detta just nu i en av de andra skandinaviska kyrkorna , en bror som vart gift och kvinnan har lämnat kyrkan , han är nu så kallat “pojk o flickvän” med en annan syster i kyrkan)

Vad är din övertygelse om detta ?

/Isabelle


De Bibeltexter som du talar om handlar om skillsmässa och omgifte. Bibelns syn på äktenskapet är att det är ett heligt förbund som är menat att hålla livet ut. Det är aldrig Guds vilja att ett äktenskap skall spricka.

Samtidigt så ges det i Gamla testamentet instruktioner om hur en skillsmässa kan gå till och Jesus förklarar att dessa har kommit till för "era hårda hjärtans skull". Jesus säger vidare att när det sker så skall man leva i cellibat eller försonas igen. Men, säger Jesus vidare, det finns undantag även från denna regel och det är otrohet. Vid otrohet är den part som blivit bedragen fri att gifta om sig. I det sammanhang du talar om från 1Kor 7 så lägger Paulus till ytterligare ett undantag och det är då ena parten inte är troende. Om den som inte är troende vill skilja sig är den troende fri att gifta om sig.

Bibeln lär oss alltså att äktenskapet är menat att hålla livet ut. Men det kan ändå hända att det inte gör det och då skall man sedan förbli ogift eller försonas igen. Men även här finns det undantag och jag vill påstå att, även om det inte står i texten, så gäller dessa undantag även sådnat som misshandel och liknande.

Till detta skall det också sägas att vi lever under nåden. Närvi misslyckas att följa Guds vilja så finns Guds nåd som ger oss en chans till en nystart i livet.

Jag anser att vi är kallade att förkunna att äktenskapet är ett heligt förbund som är menat att hålla livet ut och att hjälpa människor att leva efter det. Men jag anser inte att det är vår kallelse att döma dem som misslyckas. Ingen utom de två inblandade och Gud vet ytterst vad som sker i ett äktenskap eller varför det spricker.

Josef Pansell